سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند متعال، بنده ای را دوست بدارد، نقطه ای سپید در قلبش پدید می آورد، گوش های قلبش را می گشاید و فرشته ای بر او می گمارد، تا بر راه راستْ استوارش دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

یادداشت شماره 2 از همسر مرحومه ام

ارسال‌کننده : رضا اصفهانی در : 86/5/2 8:55 صبح

بسمه تعالی

 

 

 

 

 

ایران پُرگُهر

 

نثر ادبی

 

(هویت دینی و ملی و نقش آن در تو سعه محبت و مهر ورزی )

 

 

 

 

 

 

 

 

ام البنین توکلی یرکی

معلّم پایه اوّل

مدرسه پسرانه امام خمینی (رض) منطقه 4 تهران

بهار 1386

قبل از ظهور اسلام سه نژاد آریایی، پارس، ماد در ایران زندگی می کردند و مردان شجاع و دلیری چون رستم و سهراب و زنانی زیبا و پاک وش چون تهمینه و رودابه از آیین زرتشت تا به آیین مسلمانی پیامبراسطوره های ما شدند.

 سالهاست که اقلیت های دینی در کنار هم با عشق و محبت زندگی می کنند واین خود افتخاری است بر ایرانیان.

در گذر زمان با حمله ی مغولان،جنگ با دشمنان ودست درازی آنان زوروبازو چرب کردیم تا آنان را ز خاک اصیل خود بیرون راندیم به رهبری بزرگانی چون مدرس و کاشانی به سرداری ستار خان و باقر خان .

در اینجا بود که ستوده شدند بزرگان ملی و دینی توسط اعتصامی،رودکی،سعدی وشالوده ی انواع هنر ایرانی پیچیده شد در اشعار فردوسی به نظم و نثر از ایران باستان تا به آخر وستایش شد ند در آن ایرانیان وطن دوست.

هر چند که کرمان شهر کوران شدوسمر قندو بخارا ویران.اما هرگز یک وجب از خاک این خانه به غارت نرفت. وبه قول فردوسی هنگام تعیین مرز ایران و توران آرش کمانگیر جان خود بر سر تیر می گذارد .

(آری آری جان خود درتیرکردآرش                                 کارصدهاصدهزاران تیغه ی شمشیرکردآرش)

عاقبت آن همه چشم چرانی و مکاری گرگان و روبهان باعث هرز گی عدهای شد و  به باد رفتن خاکی که میلیونها   جا ن برسرآن رفت چون میرزا کوچک خان .

بهترین خطاطان و نقاشان چون خوشنویس وکمال الملک دست به قلم بردند و نگاشتند و کشیدند برپرده هر آنچه از زیبایی مانده بود ومحو کردند هر چه رسوایی .

طنزپردازان آمدند چون دهخدا ونسیم شمال تا با نیشخند  طنز بخندانند دلهای  گریان ومصیبت زده را .

بافندگان فرش و گلیم گبه نیز زدند بر تارو پود عشق با خونهایی که چکید ز انگشتانشان بر تارک قالی، چون هنرمندان تبریز و اصفهان .

مردان و زنان دامن برچیدند و کمر به همت بستند برای سرسبزی  مزارع به انواع محصولات خاص ایرانی چون پسته ، زعفران، مرکبات، زرشک.

زمانی که هر یک از مردم برای سرافرازی و یکه تازی در جهان می کوشیدند عده ای بیکار ننشستندو با حضور خائنین داخلی وخارجی به چپاول و غارت پرداختند.

وقتی که شب می رفت تا کوله بار فساد و تباهی را از خاک تشنه ی عشق بردارد، باغبان پیر غنچه های تازه ای را که خود بذر آنان راکاشته بود،آب داد وآنها تبدیل به لاله وشقایقی شدندکه سالهای بعد برای پاکسازی باغشان از وجود اغیار جان خود را فدا کردندوپرپر شدند.

کوچه باغهای دلمان بوی عطروعود واسپند می داد برای بدرقه فرزندانمان واستقبال آزادی .ایثار وگذشت ،پرپرشدن و برگ ریزان واسارت از نتایج جنگ ناجوانمردانه بود.

(سلام بر شهدا ،جانبازان ،آزادگان )

آیا تاکنون به این باور رسیده ایم که ما اصیل ترین ،نجیب ترین ،زیباترین وبا اراده ترین و به نقل از پیامبر:( دانش اندوز ترین)افرادیم که حتی در سوره ی محمد (ص) نیز به آن اشاره شده است که حضرت رسول دست بر شانه ی سلمان فارسی زد و فرمود :

(قوم این مرد که اگر علم در ثریا باشد رجال فارس بر آن دست یابند.)

به راستی با چه روشی باید به جوانان و ...... بیاموزیم آنان که ندای اصالت تمدن را سر دادهاند هیچ نیستند جز چپاولگرانی دروغگو با امیال حیوانی ، بی اصل وریشه وغاصب و اشغالگر .ما از نژاد بزرگان و پاکا نیم چون سلمان فارسی. ذوق و هنر ایرانی چون دیگر چیزها زبانزد جهانیان است که :

                                                                            (   هنر نزد ایرانیان است و بس )

    بسیاری از آداب ورسوم که یادگار باستانی و تاریخی ماست چون شب یلدا(چله بزرگ) چهار شنبه سوری ،عید نوروز،سیزده به در (روز طبیعت) و حتی رسوم محلی ،بومی برای ملل دیگر جالب توجه است. وگذاشتن هفت سین (سبزه ،سکه ،سنجد ،سماق ،سمنو ، سیر ،سیب) همراه با آینه به معنای یکرنگی و پاکی،قرآن نشانگرایین مسلمانی وپیروی از دستوراتش در سال جدید وقرار گرفتن در ظل سایه ی آن، بر سر سفره ی عید نماد یک چیز است وآن این که                                                                                             "اعتقادات مذهبی با رسوم ملی  ما  در یک جا جمع شده است ."                                                  

وجود اماکن تاریخی ومذهبی مانند امامزادگان و آثار باقیمانده از گذشتگان نشانه ی میهمان دوستی و گشاده رویی آنان است که  یکی دیگر از عوامل رونق وجذب توریسسم است.             

      کتب دانشمندانی چون بیرونی،ابن سینا ورازی در دانشگاههای آنان تدریس می شود و اشعار خیام،مولاناوحافظ در میان مردمشان به صورت تکه کلام در آمده است.                                                                                در حالیکه جوانان ما احساس پوچی،هرزگی،بیهودگی و بی هویتی می کنند.روزی رپ ، هوی متال،وروز دیگراکس وتکنو و ......           

( به کجا چنین شتابان )

 

راه چاره :

باید جوانان را با عرق ملی و دینی تحریک کرد وآنان را در این زمینه فعال و مستعد نمود تا خود به ایران شناسی برسند .آیا شنیده ایدکه :

(فلانی آنقدر تندرو بود که از لبه ی بام افتاد ،خواست کندروی کند پسروی کرد و ازلبه ی دیگر افتاد.)

بهتر نیست به جای برخی کتب بی حاصل در دروس راهنمایی ودبیرستانی  کتبی  جایگزین کنیم که عشق به ملی گرایی و وطن پرستی را همراه با الگو پذیری درست وآ رمان گرایی به آنان بیاموزیم  .

به نظر من بد نیست که در این جا از روش نا سیو نا لیستی استفاده کنیم تا به مرز ها ، ملیت ها ، قومیت ها متعصب شوند ومذهب گرایی را پیشه کنیم تا با شنا ختن حسین (ع) به عنوان داماد ایرانیان و حتی بیان داستان این عشق الهی و دیگر داستان ها ی امامان اصول و فروع دین را باشیر مادران و عرق جبین پدران درآمیزیم وبا گوشت وخونشان اجین سازیم .تا آنجا که کودکان سه ساله ی ما فریا د می زنند که :

                                                                                                             (  عشق است ابالفضل)

 فخر بفروشیم به انواع نژاد ایرانی و ترکیب زیبای آن و استناد کنیم به آیه قرآنی که :

( فتبارک الله احسن الخالقین )

دین پیامبر ما سوای از تعصب مسلمانیم ،دین محبت و مهر ورزی است چون نگاه مهربان او به بیوه ی یهودی ،به کودکان سنگ انداز ،به پیر مرد ناسزاگو ،به بحیرای مسیحی و ......

چه معجونی میشود به شیرینی شراب کوثر و شکر شیراز و به عطر گلاب کاشان.وقتی محبت ومهرورزی دینی با اصالت ملی در هم آمیزد و جوانان ما به آن شهد نوشین انس گیرند.      

                                                                                       (چو ایران نباشد تن من مباد)   

من به عنوان یک ایرانی تبار ومسلمان شیعی مذهب به هر آنچه که دارم افتخار می کنم و این حس را به شاگردانم نیز منتقل می کنم.

 

 

 

          والسلام

ام البنین توکلی یرکی

 

 




کلمات کلیدی :